Jak skutecznie dogadać się z dzieckiem? Które drzwi otworzyć? Czy w tym pomoże mi coach?

Czy w poniższych wypowiedziach odnajdujesz znane Ci doświadczenia i emocje?

„Nie mam czasu, by tłumaczyć dziecku codziennie tego, że musi coś zrobić, bo już tyle razy to mówiłam. To nie działa”

„Jestem managerem, zarządzam ludźmi, a dziecko mnie nie słucha”

„Syn nie robi tego co mu każę, nie uczy się, mówi, że jest dorosły. Ja chcę tylko, by był odpowiedzialny”

Jeżeli na powyższe pytania odpowiedziałeś twierdząco, to znak, że czas zmienić swoje nawyki wychowawcze.

To, co robisz teraz nie przynosi efektu.

Powtarzanie tych samych poleceń, formułowanie tych samych oczekiwań, wywoływanie poczucia winy u dziecka poprzez opowiadanie, że my tak się poświęcamy, a ono nie jest wdzięczne, czyli nie robi tego, co chcemy, nie przyniesie spodziewanego efektu. Dlaczego?

Na obecny stan rzeczy zapracowaliśmy sami.

Gdzieś po drodze dziecko nie usłyszało stanowczego – nie i dokładnie przemyślanego – tak. Z jakiegoś powodu zabrakło nam życzliwej konsekwencji w egzekwowaniu wymagań, obowiązków. Zdarzało nam się, co innego mówić, a co innego robić, wskazując dziecku, że są sytuacje, kiedy łamiemy umowy, normy i zasady, bo to tylko raz i na chwilę. Zaczęliśmy stosować inne metody, ale szybko się zniechęciliśmy, bo po tygodniu, dwóch, miesiącu nie było oczekiwanego przez nas efektu. Pozostawiliśmy marzenia o zmianie.

Jakie jest wyjście z tej sytuacji?

Zamiana oddziaływań na skuteczne metody wychowawcze. Metody, które być może nie są Ci obce, bo wiele przeczytałeś, byłeś na kursie, webinarze. Jednak w Twoim działaniu nie zaszła zmiana w postaci: wdrożenia tego co wiesz lub wybrałeś sobie z całej metody tylko mały fragment, który uważałeś z różnych względów za najważniejszy. Może też być tak, że nie zacząłeś stosować nowej wiedzy w praktyce, bo stale się zbroisz w nową wiedzę, by wystartować kiedyś w przyszłości, lepiej przygotowany.
Czasem rozwiązanie jest dużo prostsze. Wystarczy, że zastosujesz w praktyce to, co ustaliście razem jako rodzice, co ustaliliście z nauczycielem dziecka, terapeutą, trenerem.

Zastosowanie i działanie to klucze do sukcesu.

Działanie wymaga odwagi do rozpoczęcia zmiany i przyjęcia odpowiedzialności za efekty. Będą pojawiały się wątpliwości, zdarzą się błędy. Pojawią się chwile zwątpienia, zniechęcenia. Pytanie, czy damy radę? Wtedy przypomnij sobie, na czym Ci najbardziej zależy? Co w tym, co chcesz osiągnąć jest najważniejszego dla Ciebie i Twojego dziecka? W jaki sposób to wesprze je w rozwoju w dalszych latach. Jakie swoje oddziaływania możesz zmienić, zmodyfikować, czego nie robić byś osiągnął to czego chcesz.

Pomyśl, jak będziesz się czuł, gdy zaczniesz działać i osiągniesz swój cel?
Co będziesz czuł, gdy tego nie zrobisz?

Masz wybór, to Twoja decyzja czy działasz sam, z innymi członkami rodziny, nauczycielami, specjalistami.

Kto jeszcze może Cię wesprzeć w realizacji Twojego celu?
Jakie etapy przejdziesz pracując ze mną?

Wspólnie zastanowimy się nad tym:

  • Jak u ciebie jest teraz z dogadywaniem się z dzieckiem?
  • Co działa?
  • Co nie działa?
  • Jak chciałbyś, żeby było?
  • Co w tym jest dla Ciebie najważniejsze?
  • Jakie przeszkody stoją Ci na drodze?
  • Jak możesz je pokonać? Zmniejszyć? Wyeliminować?
  • Kto może Ci w tym pomóc? W jaki sposób?
  • Ustalenie planu działania.
  • Zastanowienie się w jaki sposób realizowany plan może wpłynąć na inne obszary Twojego życia.
  • Wdrożenie planu przy moim wsparciu. Stosowanie nowych działań, metod w praktyce oraz sprawdzanie, jak działają w Twoim środowisku rodzinnym.

Chcesz zobaczyć, jak pracuję? Sprawdzić czy to dla Ciebie? Zapisz się i weź udział w warsztacie dla rodziców.